Leva med föräldrar som missbrukare

När jag var liten så var mina föräldrar alkoholister. Min pappa drack varje helg och min mamma varje dag. Tror det var värst när jag var sju och åtta år. Det kanske var så innan med, men kommer inte ihåg exakt när. Jag kommer ihåg någon gång när mamma hämtade mig och min kompis från skolan. Det var gångavstånd, men jag var nog förliten för att gå ensam. Jag kommer ihåg hur jag tänkte att jag älskade när mamma var "normal". Jag förstod inte då att hon drack. Jag såg bara skillnaden på henne om dagarna. När vi hade kommit hem satt jag och min kompis i soffan i vardagsrummet i lägenheten som vi bodde i då. Mamma strök, men hon var konstig igen. Jag förstod verkligen inte hur hon kunde gå till den ena till den andra. Allt jag visste var att jag inte gillade det och fick en klump i magen varje gång. Jag kommer inte ihåg när jag började förstå att det var alkoholen som tog över henne. Någon gång så var vi hos mammas kusin som fyllde år. Tror de flesta på mammas sida av släkten var där då. Jag och min bror Emil satt i ett rum och kollade Harry Potter and the chamber of secrets. Den var på engelska och jag kunde inte läsa heller så Emil fick göra det åt mig. Mamma kom in och sa att vi skulle köra snart, men vi ville se klart filmen. Sen när filmen var klar så gick vi ut ur rummet tror jag. Kommer inte riktigt ihåg alla delar. Men då var mamma konstig igen. Allt jag kunde tänka på i kanske något år efter var hur det var mitt fel. Hur om vi hade åkt när hon sa det hade det aldrig hänt. Pappa hade inte druckit så han kunde köra hem. Jag var så himla glad att han var nykter. Mamma ställde sig och skulle röka. Jag, pappa och Emil sa till henne att hon skulle in i bilen så vi kunde åka. "Men mamma sluta och följ med" "Mamma snälla" "Elna hoppa in i bilen" Det var något sådant vi sa tror jag, på ett ungefär.  Mammas kusin skrek på henne "men Elna sluta röka och hoppa in i bilen!" Hon sa något om mig och Emil, och försvarade oss och var jättesnäll. Kommer inte ihåg så klart vad hon sa dock. Hon tog mammas cigarett och kastade den i marken. Jag fick en ännu större klump i magen, fick så dåligt samvete fast det inte ens var mitt fel. När vi äntligen hade kommit iväg och körde i stan så sa mamma "släpp av mig här". Mitt hjärta slog jättehårt nu. Men vi fortsatte köra som tur var. Vi bodde precis bredvid stan, så vi var nära. När vi kom upp så skulle mamma ta av sig sina smycken och hålla på. Men jag och pappa la henne i sängen, och sa att hon skulle ligga kvar. Hon somnade tillslut. Jag var mycket lugnare, men mitt hjärta dunkade fortfarande ganska snabbt. Morgonen efter så såg jag att hon hade tagit av sig smyckena, och frågade när hon gjorde det. Hon sa att hon hade gått upp på natten och gjort det. Jag var egentligen bara glad att hon fortfarande var kvar hemma. Hon bad ofta om ursäkt morgonen efter hon hade druckit, men senare samma dag så hände det igen. Men jag godtog ursäkten, jag var inte arg på henne. Har aldrig varit. Jag hade två kompisar som ofta kom till mig som bodde bredvid mig ungefär. Nästan varje gång de kom till mig och mamma var hemma så frågade mamma hela tiden om deras föräldrar. Om de var skilda men fortfarande bodde ihop. Kommer inte ihåg exakt allt hon sa, men det var ungefär det. Pappa var ofta aggressiv när han var påverkad. Kommer ganska tydligt ihåg när det var en man som också var alkoholist som ofta ringde pappa. Han ringde pappa på vardagar med, men pappa ville inte gå ut med honom då. Men på helgerna när han drack så ville han nästan alltid. Han ringde den mannen själv den  kvällen och frågade honom om han ville gå ut. Jag fick återigen som alltid en klump i magen och hjärtat dunkade snabbt. Mamma hade inte druckit så mycket den kvällen tror jag, så hon var ganska klar i huvudet och det var jätteskönt. Pappa blev arg på mig för att jag inte ville att han skulle gå ut. Han satt och klagade i soffan en massa för att jag inte ville det. Blev så glad när mamma försvarade mig och sa till honom. Tänker inte nämna namn på den mannen dock. Det slutade inte lika lycklig för han och hans familj. Han hängde sig och den historian är hemsk. Så som respekt till familjen, så tänker jag inte utge namn.

När jag var hemma någon gång och satt på köksbordet så märkte jag att mamma var extra konstig. Hon stod och lagade mat då. Min ena kompis av de som bodde nära mig var också där. Jag ringde pappa och sa att han var tvungen att skynda sig hem från jobbet för något var extra konstigt med mamma. När pappa äntligen kom hem så var mamma helt borta. Han la henne i sängen, kommer inte ihåg om jag hjälpte till men jag var bredvid henne. Hon sa någonting och försökte gå upp men ingen hörde vad hon sa. Pappa sa bara att hon skulle ligga kvar. Senare sa hon att hon kommer ihåg att hon ville ha sin väska. Pappa hade ringt ambulansen och ville att vi skulle gå. Jag ville inte men vi gick tillslut ändå. Mamma åkte in på sjukhus, kommer inte ihåg vad som hände med henne där, om hon magpumpades eller något sådant. De visade sig att mamma hade blandat en massa alkohol med en massa atarax. Min mamma ville ta sitt eget liv, hon ville dö. MIN MAMMA. Nej men så kan det väl inte vara? Min mamma ville försvinna från oss, hon ville lämna oss. Hon berättade att hon hade städat och hon lagade mat för det skulle vara fint och vi skulle kunna ha något och äta när hon hade dött. Hon låg på psyket i två veckor efter. Inget jag har minne av, bara minne av att vi hälsade på henne. Trodde bara att det alltid var på sjukhus. Mamma åkte in på behandling, nämnemandsgården som hon var på i en månad. Och jag saknade henne så. Men vi fick hälsa på henne varje söndag. Varje gång så köpte vi baguetter. Under tiden hon var inne på behandling så dog farfar. När vi äntligen hade fått träffa vår farfar så dog han. Och då kom saknaden ännu mer. Åh herre gud vad jag saknade min mamma då. Vi ringde henne och bad henne komma hem. Men hon kunde ju inte, men jag och Emil förstod nog inte det riktigt då. I alla fall inte jag. Vi alla räknade ner dagarna tills mamma skulle komma hem. Jag kommer inte riktigt ihåg den dagen som hon kom hem. Tyvärr. Den hade varit värd att minnas. Mamma drack en gång efter det, aldrig mer sen. Jag och Emil fick också hjälp på . För att bli förklarade för att det inte var vårt fel. Det tog lång tid, men det kom tillslut ikapp mig och jag förstod att jag inte hade gjort något fel. Min pappa drack aldrig igen heller. Det finns hjälp att få. För både missbrukarna och de nära som sett någon missbruka. Ingen förtjänar det. Jag är inte arg på mamma och pappa, inte alls. Snarare stolt. Stolt över att de klarade sig ur det. Tänk om de inte hade gjort det. Jag och Emil hade förmodligen bott på barnhem och kanske inte ens bott tillsammans.
Mina föräldrar har dock aldrig glömt bort oss. Hur mycket de än drack så hade vi hade kläder, mat på bordet och tak över huvudet. Vi är så lyckligt lottade. Jag får ibland tankar på de som fortfarande har föräldrar som missbrukar något. Önskar jag kunde göra något åt det. 

Mina föräldrar är nu nyktra och har varit i ungefär 8 år. Jag har världens bästa familj, och jag kunde inte vara lyckligare inom det området.

På bilden så är det hela familjen tillsammans. Min bror som nyss har tagit studenten. Vi är fortfarande tillsammans och har det väldigt bra. 

Kommentarer

  1. Väldigt rörande att läsa slasha<3
    Förstår mig in i det där litegrann..
    Mina föräldrar är "väldigt bra" på att dricka, vardagar som helg..det har varit våld hemma pga det så jag har fått lämnat hemmet kl3 på natten för att inte kunna vara hemma då.. Eller att ena föräldern stack iväg utan att höra av sig, inte ens svara när ens barn ringer.. Men pappa slutade att dricka stark öl för 3 år sen men han kan ta nån ibland igen..men oron är så stark och känna sig otrygg med att komma hem och se att dom har tagit alcohol, hämsk kännsla. Har pratat med dom om det så många gånger och jag försökt tage livet av mig pga det och äter depptabletter så säger dom dom säger att dom behöver det.. Alcoholen. Vilket inte låter lågiskt för mig. Men men deras val. Iaf med det som jag har sett och upplevt så har dom gjort så att jag avstår alcohol och hatar det. Tycker jag är bra..
    Jag menar min farfar söp ihjälsig, det borde ju få en att vakna upp..
    Oj det vart mycket skriver, det är inte många som vet det här om mig å min familj, är rädd att säga att föräldrarna är alcolister.. Men jag ville dela detta med dig
    Men slasha, du är otroligt stak, helt underbar och vacker tjej. Fortsätt att vara det, fortsätt med musiken!
    Kram
    Mvh/ Celina

    SvaraRadera
  2. Började gråta när jag läste detta, så himla berörande! Är i samma sits nu som du var i då, och vågar inte berätta det för någon.. bryter ihop pga det varenda dag och orkar inte med skolan osv.. Men vad skönt att det ordnade sig för dig! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej anonym!
      Jag som skriver här är mamman till Slasha, alkoholisten (numera nykter). Jag vet att det är supersvårt...men snälla; måste finnas någon du kan prata med. Du skall inte behöva ha det så, inget barn/ungdom ska behöva ha det så. Har du provat BRIS? Där är du ju anonym.
      Alkoholism är alltför vanligt o du är tyvärr inte ensam om att ha det så. mina barn har ju haft det så. Jag är så otroligt lycklig för den hjälp jag fick o att jag nu kan finnas på riktigt för mina barn.
      Om du bara kan hitta någon du kan anförtro dej åt, så kanske det kan ordna sej för dej oxå.
      Jag önskar dej allt det bästa. Glöm aldrig; Det är ALDRIG ditt "fel" att dina föräldrar missbrukar.
      Säkert finns någon/några i din omgivning som misstänker, eller t.o.m. vet att något är fel. Men det är så tabu att prata om, så de vågar väl inte.
      Ber dej igen; prata med NÅGON.

      Radera
    2. Ojdå. Har du mig på Facebook kanske så du kan skriva till mig där om du vill? Det viktigaste är att prata med någon. Det är jättesvårt jag vet det. Har gått igenom hur många saker som helst som jag först inte vågade ta upp. Men det blev bättre när jag gjorde det. Du kanske komma må illa när du tar upp det. Får en klump i magen och kanske börjar gråta. Men det är okej. Försök ta upp det med någon, det hjälper. Som mamma säger. Testa BRIS kanske. Hör gärna av dig på Facebook om du vill prata.

      Radera
  3. Hej, Slasha

    Jag vill bara berätta att jag tycker att du och din bror har varit så otroligt starka när det gäller era upplevelser, att ni inte har gått i samma fotspår förgyller min dag. Jag vet hur det känns för jag har varit i en liknande situation. 

Det finns ett ord som man brukar kalla barn/ungdomar med svåra/jobbiga uppväxter oavsett hur allvarligt det är. Det är Maskrosbarn, det fick jag lära mig när jag gick i gymnasiet. Jag blev väldigt intresserad av utav psykologi p.g.a min barndom och mentala funktionsnedsättning. För jag ville lära mig mer om mig själv, vet inte om det låter logiskt men iallafall tillbaka till saken.

 Det jag inspireras och imponeras av är vem du har blivit och att du orkar dela med dig om din uppväxt, det finns många barn och ungdomar som behöver någon som har upplevt samma sak (utsatthet av alkoholism) för att inte känna sig ensamma. Du kanske vet att det är en personlig detalij som man oftast inte vill dela med sig.

    Därför vill jag motivera dig att dela med dig om din historia när du t.ex. har en muntlig redovisning i svenska 1, 2 eller 3 för att hjälpa dem som har varit i liknande situation som dig ska kunna känna samhörighet och våga ta steget att fråga efter hjälp samtidigt så kommer det att stärka dig och din roll i samhället. Det finns fler än man kan tänka sig, som man brukar säga ”utseendet bedrar” ett citat från  Var är alla flickor? av Leena Lehtolainen.

    Till sist, jag tycker att det var starkt jobbat att dina föräldrar att dem lyckades bekämpa alkoholismen, så lite ”Creeds” till dem! Vill även berätta att det är en rörande text med ett lyckligt slut som dessa som blir väldigt bra noveller / romaner - enligt min åsikt! Därför tycker jag att du borde fortsätta blogga och utveckla dig själv skriftlig och verbal form och lycka till med din framtida karriär!

    Ps, din klädsel är riktigt grym!

    #Stay Strong and believe in yourself.

    Mvh 
Razmus, Student på universitetet i Östersund.

    Källa: http://svardslilja.wordpress.com/2012/12/20/utseendet-bedrar/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så jättejättemycket! Såg denna kommentaren precis nu. Vilket som är helt perfekt eftersom jag mår väldigt dåligt just nu. Jag tar inga droger alls, ingenting. Min bror dricker dock och röker du vet. Mamma och pappa är ganska oroliga över det ibland. Vilket jag också förstår. Efter jag har varit med om mina föräldrar så vill jag aldrig någonsin dricka. Jag har kul ändå. Ska se om jag kan göra det med svenskauppgiften! Har gått om ett år i gymnasiet för jag ville gå musik och har redan klarat svenskan så har inte det det här året. Men nästa år kanske! Får verkligen hoppas på det. Jag är jättestolt över mina föräldrar. Är inte arg på dem eller skäms inte över dem. Aldrig i livet. Jag är bara stolt.
      Tack så mycket för att du skriver så! Jag gillar att skriva. Det är min grej. Och musik då. Ska inte sluta skriva, aldrig.

      Tack så mycket för denna kommentar. Varenda ord betyder massor!

      Radera
  4. Min pappa drack också en hel del. Han var agressiv och misshandlade mamma, grannarna ringde polisen osv. När jag och mamma krockade med bilen en gång så körde han hem oss från sjukhuset full och försökte slänga ut mamma med kryckor ur bilen. Men för typ 3 år sedan gick han nån behandling och sedan dess har han inte rört alkohol! Att han fortfarande är knäpp är en annan femma, men saken är den att det finns HJÄLP att få! /EB

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Write something awesome!

Populära inlägg